A fogyasztáscsökkentés társadalmi aspektusai: attitűdök, motivációk, viselkedések - kerekasztal beszélgetés

A fogyasztáscsökkentés társadalmi aspektusai: attitűdök, motivációk, viselkedések - kerekasztal beszélgetés

A HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont Társadalmi Ökológia és Klíma Kutatási Centruma

tisztelettel meghívja Önt a

A fogyasztáscsökkentés társadalmi aspektusai: attitűdök, motivációk, viselkedések

című kerekasztal-beszélgetésre

 

Időpont: 2024. május 16. 14:30–15:30

Helyszín: HUN-REN TK Szociológiai Intézet tárgyalója, MTA HTK Bp. IX. Tóth Kálmán u. 4. B ép. 1. em.

és online ezen a linken:

https://us06web.zoom.us/j/85788906132?pwd=WKqgZkHXyxEBxHV5-fplU2FXcZxfEQ.F18iikyoV2bFTEt-

Passcode: 464712

 

A kerekasztal résztvevői:

Gulyás Emese (Tudatos Vásárlók Egyesülete)

Illésné Szécsi Ilona (Magyar Energiahatékonysági Intézet)

Kiss-Szabó Eszter (Felelős Gasztrohős Alapítvány)

Tomaj Zsófia (fenntarthatósági tanácsadó)

Moderátor: Csurgó Bernadett (HUN-REN TK Szociológia Intézet)

A klímaváltozás negatív következményeinek csökkentésében az egyéni viselkedésnek is jelentős szerepe van. Ugyanakkor a kutatások mai állása szerint az is látszik, hogy a zöldfogyasztásra való áttérés önmagában nem elegendő a klímakatasztrófa elkerüléséhez, hanem jelentősebb viselkedésváltozásra van szükség, amelynek az egyik kulcseleme a fogyasztáscsökkentés. Ez azonban komoly kihívást jelent az egyén és társadalom szintjén egyaránt.

Az elmúlt évek kutatási eredményei – köztük a HUN-REN TK SZI Fenntartható fogyasztási mintázatok, viselkedési stratégiák és tudáshasználat a magyar társadalomban (NKFIH K138020) kutatás eredményei is – azt jelzik, hogy bár a környezettudatosság egyre hangsúlyosabban van jelen a magyar lakosság attitűdjeiben, a viselkedésváltozás – vagy annak szándéka - terén még jelentős eltérések vannak a különböző társadalmi és korcsoportok között. Bár egyes társadalmi csoportokban a zöldfogyasztás, míg mások esetében a takarékosság egyre nagyobb arányban jelenik meg, az azonban közös a társadalom egészében, hogy a komolyabb lemondással, azaz a fogyasztáscsökkentéssel járó viselkedések elutasítottsága a legnagyobb.

A beszélgetés során - többek között - azt próbáljuk körbejárni, hogy:

  • hogyan lehet szélesebb társadalmi rétegeket a fogyasztáscsökkentésre motiválni?
  • mi kompenzálhatja a lemondással járó veszteségérzést, hiányt a nem-fogyasztás során?
  • mi lehet a fogyasztáscsökkentés fő társadalmi/egyéni motivációja?
  • hogyan válhat normává a nem-fogyasztás?
  • kik a nem-fogyasztás előfutárai/pionírjai ma Magyarországon és mi jellemzi őket?

 

 

Facebook esemény